Den 25. mai 2022 kom årets første Core Update på søtemotoren til Google. For alle som driver nettsider kan dette ha enorme konsekvenser, og i verste fall kan noen oppleve at trafikken faller som en stein på få dager.
Med en Google Core Update («Google Kjerneoppdatering») blir alle kategorier og språk påvirket, og selv de norske søkeresultatene merker store endringer.
Google har uttalt at det tar omtrent to uker fra de startet oppdateringen til den har full effekt, og i mellomtiden er søkeresultatene ustabile og varierende.
Forskjellen på en Core Update og en vanlig oppdatering
Google kommer med oppdateringer til søkemotoren deres konstant, men som regel er det et par av disse Core Updates hvert år. Core Updates skiller seg fra småendringer ved at en Core Update:
- Endrer resultatene i alle sjangere og nisjer.
- Endringene er ofte store, og man kan selv merke det når man søker på kjente nøkkelord. Ofte kan selv «vanlige folk» merke at det skjer noe i søkeresultatene.
- Blir tydelig annonsert og formidlet av Google.
- Resultater endrer seg på både PC, mobil, og nettbrett.
- Endringer skjer på flere ulike språk.
De aller fleste som driver en litt større nettside merker nok endringene selv. Noen artikler faller på rangeringene, andre øker. Det er også noen som vil oppleve at hele nettsiden jevnt over blir rangert mye bedre eller dårligere,
Når Google publiserer en Google Core Update endres selve algoritmen som vurderer hvilke nettsider som er sett på som mest nyttig. Kanskje velger de å vurdere grammatikken på nettsiden høyere? Kanskje vil de gi økt publisering til nettsider som bruker et godt utvalg av unike bilder? Eller kanskje ønsker de å endre slik at innhold over en viss lengde blir bedre vurdert enn kort innhold?
Det er dessverre umulig å si med sikkerhet nøyaktig hvilke endringer som skjer med algoritmen. Dette er fordi algoritmen er hemmelig, så det beste man kan gjøre er å gjette basert på hvilke nettsider som taper trafikk og hvilke som får mer trafikk.
Så mye endringer er det i SERPs
En Core Update som denne i mai 2022 påvirker søkeresultatene kraftig, og det er stor grad av endring de første ukene etter en oppdatering. Det finnes selvsagt tjenester for å måle hvor stor endringen er.
Semrush Sensor fra Semrush er kanskje den mest brukte tjenesten for å sjekke endringer i SERPs (søkeresultatene). De har en god oversikt, men dessverre ikke for de norske resultatene. Man kan likevel se hvordan andre språk blir påvirket, noe som gir en grei indikasjon på hva som skjer i søkeresultatene.
Et alternativ er Rank Risk Index fra RankRanger. Der ser man tydelig store endringer når Google Core oppdateringen ble sluppet i slutten av mai.
Hva skal man gjøre hvis man tapte trafikk som følge av en Google Core Update?
Dersom du opplevde tap av trafikk som følge av Google Core Update i mai 2022 må du ta grep! Google har selv uttalt at man ikke kan forvente å stige i rangeringene av seg selv igjen, men må oppdatere sidene sine for å utkonkurrere de som tok over plassen din.
I mange tilfeller hjelper det å oppdatere innholdet til å være ferskere og mer oppdatert, og kanskje ta en ærlig vurdering på om innholdet ditt faktisk er like godt som konkurrentene sine.
Om hele nettsiden falt drastisk eller markant kan det være tegn på at det er noe feil med hele siden, for eksempel at man ikke følger moderne retningslinjer for god utforming, bruker tags feil, eller har bygd backlinks på feil måte.
Det er aldri helt enkelt å vite nøyaktig hvorfor man falt, og den beste løsningen er å ta en grundig SEO-sjekk av siden sin for å se hva som har endret seg, og hva som kan være grunnen til problemene.
Om du derimot fikk økt trafikk trenger du ikke å gjøre noe som helst. Dette er et godt tegn på at du gjør noe riktig når du produserer innhold til nettsiden din!
De aller fleste vil nok merke at noen artikler og sider faller i rangeringene, mens andre øker. Her er det bare å gå gjennom de som har falt, og se på det som en gyllen anledning til å oppdatere det innholdet som har falt.
Siden noe av innholdet også har steget kan man anta at det ikke er noen strukturelle feil på nettsiden som førte til fallet, men heller at det har med innholdet selv å gjøre.
Vinnere og tapere av oppdateringen
Sistrix har publisert en liste over nettsidene som har vunnet og tapt mest trafikk som følge av oppdateringen. I USA kan man se at aktørene som har tjent mest trafikk er Amazon, Walmart, YouTube, eBay og Instagram.
De største taperne er Britannica, Wikipedia, The Free Dictionary, Vocabulary.com og Twitter. Her er det i alle fall tydelig at kort og informativt innhold har tapt. Trolig har mange av disse blitt utkonkurrert av blogger og nettsider som tar for seg temaene i mer dybde enn kun definisjonen slik ordbøkene gjør.
Det er jo litt interessant at Wikipedia har havnet sammen med disse nettsidene som er kjent for å publisere hundretusenvis eller millioner av kjempesmå sider, men samtidig er det jo godt mulig at Wikipedia har mistet mye rangering på det de kaller «stubs», altså svært korte og mangelfulle sider på encyklopedien.
Det finnes dessverre ingen god oversikt over nøyaktige hvilke sider på disse store nettsidene som har falt eller steget.
PS. det er viktig å merke seg at dette er vinnere og tapere i ren trafikk. Det betyr ikke at Amazon har tatt søkeresultater fra Wikipedia, kun at Amazon har økt mengde trafikk mens Wikipedia har tapt, og selve nøkkelordene og søkefrasene er nok helt ulike.
Kilder og videre lesing
- «May 2022 core update releasing for Google Search» av Google.
- «Rank Risk Index» av Rankranger.
- «Semrush Sensor» av Semrush.
- «Google Core Update May 2022« av Sistrix.