Et sitemap, også kjent som et nettkart eller nettstedkart, er et slags digitalt kart over en nettside. Dette kartet er formatert for å vise Google og andre søkemotorer hvordan nettsiden henger sammen, slik at søkerobotene enkelt kan finne alt innholdet på nettsiden.
Når man ser på et sitemap vil dette inneholde all informasjonen om alt innholdet som er på nettsiden, datoen for når det ble oppdatert eller publisert, og hvordan nettsiden er strukturert.
Dette gjør det enkelt for søkeroboter å gjennomsøke hele nettsider på en ryddig måte. For selv om nettsiden kan virke logisk for deg som besøkende er det trolig hundrevis av ulike filer, sider og ulike typer innhold på nettsiden som skal gjennomsøkes, og det er ikke alltid like enkelt å finne alt dette uten et godt kart.
Nettkartet er laget kun for roboter, og skal i utgangspunktet ikke brukes av besøkende på nettsiden.
Trenger man et sitemap?
Men må ikke ha et sitemap på nettsiden sin, men det er absolutt anbefalt. Om du har en liten nettside bør Google og andre søkemotorer fint klare å navigere seg frem uten en sitemap, men samtidig åpner det for at de ikke nødvendigvis finner alt innholdet der.
Med et sitemap er du garantert at alle søkemotorroboter finner alt innholdet du vil at de skal finne, så det er vel verdt tiden det tar å fikse det.
Dersom du har en litt større nettside som en nettbutikk med en del produkter eller en blogg med mange artikler er det veldig lurt å ha et sitemap.
Det samme gjelder for deg som jevnlig oppdaterer innhold; du vil absolutt ha et sitemap klart for robotene som viser tidspunktet for når innhold ble oppdatert.
Ulike typer sitemap (XML, HTML og ren tekst)
I «gamle dager» var det mange som foretrakk å lage enkle nettsidekart i klartekst eller HTML, og disse fungerte jo OK. De har derimot noen store svakheter sammenlignet med det som er standarden i dag, nemlig sitemaps kodet i XML.
Det er ingen grunn til å velge noe annet enn XML om du skal lage en sitemap nå om dagen.
Grunnen til at XML er best er fordi denne inneholder strukturert data som er enkel å lese for algoritmer / robotene, slik at de klarer å skille viktig informasjon fra den mindre viktige informasjonen der. De er litt mer kronglete å lese for oss mennesker, men folk flest trenger aldri å lese et sitemap for å navigere rundt på en nettside.
Hvordan installere et sitemap på nettsiden din
Det er teoretisk sett mulig å lage et nettkart helt selv, men i dag er over 99 % av sitemapene laget automatisk. For selv om det er nokså enkelt å lage et sitemap må dette oppdateres hver eneste gang du gjør en endring på nettsiden din, noe som fører til veldig mye arbeid om du skal gjøre det selv.
Om du kjører nettsiden din med WordPress finnes det mange utvidelser som lager et dynamisk sitemap for deg. Mange av oss får laget sitemapet laget som en del av en SEO-utvidelse som Yoast SEO, All In One SEO eller Rank Math SEO, men du kan også bruke utvidelser som:
- XML Sitemap & Google News.
- WP Sitemap Page.
- XML Sitemaps.
- Og mange andre.
Å installere en utvidelse som laget et dynamisk sitemap med WordPress tar bare noen få minutter, så trenger du egentlig aldri å tenke mer over det noen sinne igjen, for dette oppdaterer nettkartet hver gang du gjør en endring på nettsiden din.
Det finnes lignende plug-ins til andre systemer enn WordPress, og det er til og med mulig å lage dynamiske sitemaps på egenutviklede systemer.
De aller fleste som driver en nettside har et sitemap allerede, enten de vet det eller ikke. Det er ganske standard at denne genereres og oppdateres i bakgrunnen uten at man tenker stort over det.
Husk å sende inn nettsidekartet til Google Search Console
Når du har laget en nettsidekart må du ikke glemme å sende det inn til Google Search Console. Det finnes en egen fane med navn «Nettkart» på hovedmenyen inne på Search Console. Her går du inn, så skriver du inn nettsidekartet ditt der.
De fleste har nettkartet på «domene.no/sitemap.xml», mens noen også har den på «domene.no/sitemap-index.xml». Sistnevnte brukes blant annet av Yoast SEO.
Når du skal legge dem til i Search Console skriver du bare inn «sitemap-index.xml» eller «sitemap.xml» i fanen, så får du med det samme beskjed om de er korrekt lagt til eller ikke.
Det er for øvrig stor debatt om det egentlig er nødvendig å sende inn et sitemap eller ikke, da Google selv sier at de jo fint klarer å finne sitemaps som er lagret som /sitemap.xml uten at du må si ifra om det. Men det kan jo være like greit å legge det inn, så er du på den sikre siden.
Et alternativ er å legge inn nettkartet ditt i robots.txt, så vet alle roboter som søker gjennom siden din hvor de skal finne nettkartet.
Hvordan finne sitemapet til en nettside
Som nevnt er det ikke slik at sitemaps er laget for å lese av mennesker, men vi har like mye tilgang til de som det robotene har. Som regel kan du bare skrive inn /sitemap.xml eller /sitemap-index.xml etter domenet for å få se på sitemapet til en nettside.
Det er sjeldent at nettsider faktisk linker til sidekartet sitt, da dette ikke er nødvendig for at Google eller andre søkeroboter skal finne det.
Noen eksempler på nettkart du kan se på:
- Sitemap for Iversen Media.
- Sitemap for NRK.no.
- Sitemap for TV2.no.
- Sitemap for Finn.no.
- Sitemap for Dyreliv.no.
- Sitemap for Akvaportalen.no.
Som du raskt ser er nettkartet til de store avisene svært kronglete, og delt inn i mange ulike deler. Dette er fordi dette er nettsider med mange tusen sider, og det er anbefalt å dele nettkart inn i lister på maks 1000 innslag per liste.
De litt mindre nettsidene har gjerne litt enklere nettkart når du skal navigere, men som det også er noen eksempler på finnes det nettkart som er delt inn etter ulike kategorier og typer innhold. Disse er ikke nødvendigvis noe bedre eller dårligere enn andre typer nettkart.