Hvordan sjekke backlinks til egen nettside


Mange regner backlinks som den viktigste faktoren for hva som får en nettside til å rangere i Google og andre søkemotorer, og selv om dette er en stor debatt vi kan diskutere i lang tid, vil likevel de fleste være enige i at det er viktig.

Det har seg nemlig slik at gode backlinks kan gi nettsiden din rakettfart opp i søkemotorenes resultatliste, og alle som konkurrerer i en nisje med flere gode konkurrenter må jobbe med å legge til rette for å skaffe backlinks for å kunne lykkes med en SEO-strategi.

Men hvordan vet man egentlig hvilke nettsider som linker til nettsiden din?

Flere gratis tjenester for å sjekke backlinks

Det er mange gode alternativer for å sjekke backlinks til nettsiden din. Det vanligste for «folk flest» er å bruke Google Search Console sin «Links», mens de som ønsker mer detaljer og bedre oversikt ofte sverger til Ahrefs eller Semrush.

La oss ta en nærmere titt på de ulike alternativene man har for å sjekke backlinks til nettsiden sin, og fordelen og ulempene med disse.

Google Search Console

Search Console er eid av Google, og er en tjeneste du ønsker å bruke dersom du driver en egen nettside. Denne gir mye viktig informasjon for hvordan nettsiden din gjør det i Google sin søkemotor, og har en egen del som tar for seg backlinks som peker til nettsiden din.

Om du er ute etter et raskt overblikk kan Search Console være et OK valg. Den gir et fint overblikk over ulike nettsider som linker til deg, men mangler de store detaljene. Det er også jevnt over svært dårlig navigering, så det blir raskt kluss om du har flere hundre backlinks som du skal navigere i.

Man kan kun sjekke egne backlinks på Google Search Console, og må bekrefte eierskap for å kunne koble nettsiden sin til tjenesten. Det er derfor umulig å sjekke konkurrenten sine backlinks.

Mange opplever også at Search Console mangler en del lenker som dukker opp på andre tjenester, så det kan godt være at ikke alle dukker opp der.

Skjermbilde av Google Search Console
Skjermbilde av Google Search Console.

Ahrefs Backlink Checker

Ahrefs er en av de mest brukte verktøyene for oss som jobber med SEO, og er min favoritt når det kommer til å sjekke backlinks, enten det er mine egne, klienter sine, eller backlinks til konkurrenter.

I denne artikkelen har jeg faktisk med to ulike utgaver av Ahrefs sine verktøy, og den første vi skal ta med er Ahrefs Backlink Checker.

Dette er egentlig et veldig enkelt verktøy som lar deg få en rask oversikt over de beste backlinkene til en nettside. Disse rangeres etter verdi, så du får se de 50 beste backlinkene til nettsiden din.

Her er den store fordelen at det er veldig enkelt å brukt, og du trenger ikke å registrere deg eller bekrefte eierskap. Faktisk kan du sjekke hvilken som helst nettside side backlinks der!

På den andre siden er ulempen at du ikke får en full oversikt. Dersom det er mer enn 50 backlinks får du ikke se alle sammen.

Ahrefs Backlink Checker
Ahrefs Backlink Checker verktøyet. Her er NRK.no sjekket.

Ahrefs Webmaster Tools

Den andre av Ahrefs sine verktøy er Ahrefs Webmaster Tools. Med Ahrefs Webmaster Tools kan du sjekke backlinks til alle nettsider du selv har eierskap til, akkurat som med Google Search Console.

Her får du oversikt over alle backlinkene til nettsidene dine. Min erfaring er at Ahrefs gir mye mer komplette resultater enn det Search Console gjør, samt mye mer ekstrainfo som er nyttig å ta en titt på.

Du får dessuten en månedlig e-post med oversikt over nye backlinks, så da kan du følge med uten å tenke mer over det.

De aller fleste som driver med SEO er enige i at Ahrefs er enten den beste, eller i alle fall blant de aller beste aktørene for å få informasjon om backlinks på.

Jeg anbefaler alle som drifter egne nettsider om å registrere seg på Ahrefs Webmaster Tools (gratis) for å få oversikt over alle backlinks.

Med Ahrefs Webmaster Tools kan du få oversikt over alle dine egne nettsider, men du må oppgradere til et abonnentsbasert program for å få tilgang til å se andre nettsider hvor du ikke bekrefter eierskapet ditt.

Semrush

Semrush er den største konkurrenten til Ahrefs, og er også mye brukt blant folk som driver med SEO. Også her er det en gratisversjon som lar deg få en grei oversikt over dine egne backlinks, men i motsetning til Ahrefs Webmaster Tools får du ikke tilgang til alle backlinks med Semrush sin gratisversjon.

Jeg synes ikke personlig ta Semrush sin gratisversjon er den beste for å sjekke egne backlinks, men den fungerer godt for å lage seg en oversikt over egne eller konkurrentene sine backlinks på. Som med Ahrefs Backlink Checker lar den deg sjekke hvilke som helst nettside uten å bekrefte eierskap.

Når man sjekker backlinks er det enormt store begrensninger i gratisversjonen, og du får ofte kun opp 7 – 10 backlinks per nettside. Så dette er ikke et beste verktøyet for å lage seg en egen oversikt over prosjektene sine, men den har mange andre nyttige funksjoner som konkurranseanalyse, nøkkelordanalyse og mye annet.

Semrush sin gratisversjon
Skjermbilde fra Semrush sin gratisversjon. Her ble NRK.no analysert.

Andre småverktøy for å sjekke backlinks

I tillegg til de store, kjente tjeneste ovenfor er det en rekke andre nettsider som tilbyr rask sjekk av backlinks for nettsider. Disse bruker i 99 % av tilfellene data fra Ahrefs, så i praksis får du bare Ahrefs sin Backlink Checker med en haug reklame på kjøpet.

Men dersom du foretrekker en av disse kan du prøve ut tjenester som:

Ingen av disse gir deg mer informasjon enn det du får fra Ahrefs, så jeg kan ikke egentlig anbefale å bruke noen av disse. I praksis får du altså samme informasjonen pakket inn med store mengder reklame.

Slik sjekker du konkurrenten sine backlinks

Det finnes ingen gode gratis alternativer for å få full oversikt over andre nettsider sine backlinks. Så da må du enten klare deg med et lite utvalg av dem, eller være villig til å punge ut med en del penger for å kjøpe tilgang til premium SEO-verktøy.

For et raskt og enkelt overblikk over konkurrenter sine backlinks kan du bruke Ahrefs Backlink Checker eller Semrush sin gratisversjon. Her får du altså kun et lite utvalg av linkene, men du vil få se selve antallet.

For en komplett oversikt må du kjøpe premium-utgavene av en av disse tjenestene. Dette koster rundt en tusenlapp per måned for de billigste versjonene, men disse holder for å sjekke alle backlinkene til noen utvalgte konkurrenter.

Hva er vitsen med å sjekke backlinks?

Backlinks er én av mange signaler Google bruker for å avgjøre hvilket innhold de vurderer som best, og dermed hvilket innhold som får de beste plasseringene i søkemotoren sin.

Alle som ønsker å få bedre plassering bør optimalisere for å bygge backlinks, enten det er aktivt eller passivt, og det er jo viktig å ha en viss oversikt over hvordan man ligger an.

De fleste som ønsker å jobbe aktivt med SEO på nettsiden sin vil sammenligne egne backlinks med konkurrentene sine for å se hva de må «slå» for å klatre opp på søkereultatene.

For mange bedrifter er det også viktig å følge med på backlinks for å se hvilke steder bedriften blir omtalt. Her kan det være muligheter for å rette opp i feilaktige opplysninger som er oppgitt om bedriften eller bare få innsikt i hvordan bedriften omtales andre steder på internett.